Strict Standards: Declaration of redMigratorTable::load() should be compatible with JTable::load($keys = NULL, $reset = true) in /home/www/travelogues.dk/plugins/system/redmigrator/redmigrator/table.php on line 26
Lido de Jesolo 2014

Så blev det sommerferie og tiden er til en tiltrængt sommerferie, og i år stod den på bilrejse til Lido de Jesolo. Så der lå en god tur på små 1800 km fra Ballerup til Jesoloen.

Vi tog hjemmefra fredag d. 20. Juni kl 1800 og tog via Rødby-Puttgarden og mod Berlin, direkte ned mog München, hvor vi lige sov i 1,5 time inden vi igen startede Alfa’en og kørte imod Innsbruck og så ned til Villach. Så ved den kvikke chauffør også at man lige passere igennem ca. 26 tunneller inden man rammer ind over grænsen til Italien. Lørdag kl. 14:15 ramte vi Lido’en og det var så også her vi for første gang stødte næsen lige ind i en bil-kø. Der kan ikke herske tvivl om, at der et trafikalt problem på den ene vej som fører alle de hungrende feriegæster til hele Lido’en.

Vi ankom til vores første campingplads, Marina De Venezia, som vi skulle på bo på den første uge. Da vi ankom til hovedindgangen, gik det hele ret tjept, der gik en 5-6 personer rundt og gav alle gæster armbånd på og et klistermærke i foruden på bilen. Sådan, og så blev vi bedt om at følge skiltet til Marina 2000, som er den del på hele pladsen hvor alle der bor i mobilehome, er huset. Der gik dog lige lidt længere tid med at få vores mobilehome end da vi blev sluset ind, men efter en gang stræken ben og en gang pommes frites på cafen, ja så fik vores ”nye” hjem. En ganske fin vogn, meeen den lå lidt blottet i solen og ikke ret meget skygge…det gik dog helt fint med at holde varmen ud.

Vi fik os nok lidt af et chok da vi første gang besøgte det store pollområde, for dælen da et inferno af børn og voksne som bare boltre sig uhæmmet imellem hinanden, stor som lille. Specilt i det basin for de helt små, der må sige at være tæt befolket. Så skal der også lige nævnes at der lukkes for hele anlægget fra 13-15:00 pga siesta, så her er det starnd eller hjem i vognen.

I løbet af ugen havde et super vejr, og vi nød virkelig vores ferie, vi må dog nok sige at vi måske var en smule skuffet over pladsen, ikek fordi der mangler noget, men nok mere fordi at det hele var så stort og fyldt med løbehjul og cykler. Det er bare med at holde fast i unger og indkøbsposer, for ellers kan der godt ske ting og sager i ”trafikken”. At få tiden til at gå med noget andet end at bade, kan vi ikke helt se, selve byen Lido de Jesolo, er bare en stor turist ghetto, hvor turister ”mødes” og snolder ligegyldige ting og sager som også kan fås andre steder i Europa. Det bedste ved selve byen er nok at efter kl. 20:00 bliver hele gaden til en stor gågade, og så er der plads til alle de turister som kommer fra hele den 22km lange kystlinie, som er fyldt med campingpladser og hoteller.

Venedig

Inden vi skulle til den anden plads, Camping CaSavio, tog vi en tiltrængt tur ud og se noget kulturelt, så nu var det altså Venedig som skulle udforskes. Vi tog derfor til Punto Sabbione, hvor vi skulle med båden, og efter en ganske kort tur på havet, ca. 40 min, ankom vi til Venedig, og vejret var helt fantastisk, og der var masser af turister på havnen og i alle de små gader om Markuspladsen. Vi fik tiden til at gå med at slentre ned igennem de mange små, hyggelige gader, som kun Venedig kan levere, og de klassiske gondoler de bevæger sig så fint i de små kanaler. Der nu noget cool når man står og tager billeder fra Rialto-broen ud over Canal Grande, at stå der og se gondoler, havnebusser og de nostalgiske mahognitræ- speedbåde, fuldstændig som at stå midt i en James Bond Film. Vi fik taget en masse billeder og både lena og jeg er sikre på at vi tager hertil en anden gang, men måske nok på en voksen tur.

CaSavio

Lørdag den 28. Juni. så måtte vi tjekke ud fra Marina De Venezia, og herfra havde vi 5 min kørsel hen til Camping CaSavio, og her var der godt nok tjek ind, og det var bare om hele Danmark var kommet til Italien, og ikke mindst det jyske var godt fremmødt. Men alt er jo fint og med lidt tolmod så går det hele jo, og vi kom ned til vores nye mobilehome ved en 16-tiden, desværre var Lena blevet ret så sløj og havde migræne, så hun måtte bruge første aften i sengen, mens jeg pakkede ud og de to små tøser legede på terrasen. Vi kunne allerede mærke at vi følte os bedre tilpas her på denn plads, det var ligesom om at når det blev lidt mindre og ikke så luksus, så er det mere i camping ånden, og der mangler skam ikke noget på denne campingplads, de har endda fået en pool mere, og der var sat kæææmpe storskærm op i forbindelse med VM i Fodbold.

Gardasøen

To dage før ankomst fik vi booket vore ophold på Resort del lago, et super cool sted at bo ikke så pokkers langt fra Desenzano, som er den by der betragtes som hovedstaden ved Gardasøen. Den by som vi så boede i hedder Rivotello, er fin lille hyggelig by med en lille havn hvor der også er muligt at få lidt at spise, og nyde aftensolen ved den nærliggende ”beachbar”, et sted hvor også mange af de unge mennesker hænger ud.

Vi havde valgt at være ved Gardasøen i 4 dage inden rejsen igen gik hjem til Danmark. I de 4 dage vi havde var vi også lidt ud i området for at få en på opleveren, da havde jo ikke helt være tilfældet indtil nu på dette års ferie. Så en af dagene tog vi ind til Verona, hvor vi naturligvis skulle se citadellet og gik selvfølgelig også rundt i Veronas smukke seværdige gader, vi var alle 4 enige om at der var en enestående stemning, med hver deres historie.

Vi kom naturligvis også forbi den lille altan hvor des siges at historien til Williams Shakespaeres , Romeo & Juliet udspiller sig, Stykket omhandler to unge elskende, hvis dødsfald i sidste ende forener deres stridende familier.

Lidt shopping blev det også til i hvert fald for Clara og Norah, Mutti gik lige amok i en Zara, og de fik en del lækkert tøj.

En af de andre dage der tog vi da også ind eller ud på halvøen på sidspidsen af Gardasøen, hvor den meget besøgte borgby Sirmione ligger. Man skal i den grad ikke snyde sig selv for et smut til denne by, man skal dog lige huske på at det ikke kan anbefales at tage bilen helt ind til byen, da der er begrænset adgang helt ind igennem borgen. Så sørg for at få en P plads i så god tid som muligt når du/i nærmer jer byen. Læs lidt om byen herunder:

Historisk centrum

Hele området fungerer som en skøn park omkring det arkæologiske område ved grotterne, med adskillige alléer og stier blandt frodige oliventræer, cypresser, laurbærbuske og magnolier. Det historiske centrum er meget hyggeligt med de smalle gader, palæer og små torve, men man skal være forberedt på at møde rigtig mange turister i området.

Mange aktiviteter

I byen er der adskillige restauranter og butikker, diskotek, minigolf og cykeludlejning. Det er desuden muligt at sejle, windsurfe og ride i området. Der er organiserede bådture rundt om halvøen, hvorfra man kan nyde både grotterne, fæstningen, og der standses også ved de varme kilder, som ligger ude i søen. Netop de svovlholdige varme kilder er årsagen til at man har opført flere kurbade i området.

Sirmione mere end en by

Sirmione er navnet som kendetegner hele området, men der er reelt tale om tre byområder: bycentrum, Lugana og Colombare.

Alle tre byer har eget centrum med forretninger, barer og restauranter. De ligger inden for en radius af få kilometer, og man kan sagtens gå fra den ene til den anden.