Strict Standards: Declaration of redMigratorTable::load() should be compatible with JTable::load($keys = NULL, $reset = true) in /home/www/travelogues.dk/plugins/system/redmigrator/redmigrator/table.php on line 26
Portugal 2006

Strict Standards: Declaration of JParameter::loadSetupFile() should be compatible with JRegistry::loadSetupFile() in /home/www/travelogues.dk/libraries/joomla/html/parameter.php on line 512

08.08.06

Afrejse fra København

Klokken meget tidlig ca. 04.00 ringer min mobil, nu skal vi bare op, vores taxa henter os kl. 05.00 og så går turen imod lufthavnen.

Vi står I en mindre kø, og venter på at checke ind til Sterling. Dette går smertefrit, bortset fra at vi ik' bliver seated ved siden af hinanden på turen, men til vores held er der ikke så mange med på denne afgang.

Vi sidder nu på vores pladser I flyet, jeg har lille Clara siddende på skødet, hun tager det hele med megen ro, så alt er bare fryd og gammen. Dog er der lige det at mormor Janne er utilpas, og var det også op til afrejsen, så hun sidder og slapper af og sover med mellemrum.

Ankomst til Portugal og vi kan præcisere det lidt mere, Lissabon. Her får vi vores bagage og går nu over til biludlejningsskranken, vi har ordnet dette hjemmefra via Holiday Autos. Så vi får lige udfyldt en lejekontrakt, og får udleveret bilen, pakket den og så bare af sted over stepperne og ud af byen, I retning mod Mesao Frio, som ligger ikke så langt fra Villa Real I nord.

Der er godt og vel 400 km til Mesao Frio, og der er stort set motorvej hele vejen, helt kanon flot vej hele vejen dertil. Svigerfar og jeg skiftes til at køre, alt I mens pigerne sover på bagsædet. Der er ik' ret meget trafik, så det går let og elefant. Vi rammer vores destination ca. 15.30, og bliver her modtaget af min arbejdskollega, Erics onkel, så han viser os lige hvor huset som vi har lånt, ligger. Vi hilser pænt på familien, og ser hvor hvad er I den lille by(Mesao Frio).

Resten af dagen bruger vi på lige at se os omkring, samt at handle lidt til dagen af vejen. Mormor hun sover stadigvæk, vi håber da hun er frisk til næste dags program.

Når man bevæger sig rundt I den lille portvins by, og ser ud over de mange bjergsider, hvor vindruemarkerne klæder det hele, bliver man saglig og der ulmer en stemning og hygge, så bliver saglig, her kan man virkelig slappe af I fulde drag. Det er fredfyldt og smukt, og med den
Skønneste udsigt over Douro dalen, er alt fred og gammen, det er et fantastisk syn.

09.08.06

Villa Real og Mateus slottet.

Her til morgen stod vi lidt sent op, men vi var også lidt trætte fra gårsdagens lange rejse. Men er det altså blevet tid til feriens første tur, som går til Villa Real, og Mateus slottet. Vi tog turen dertil igennem bjergene, så vi og fik set lidt mere af denne enestående natur, som man umiddelbart ikke kan få nok af.

Efter lidt hygge og en tur på bar for lige at få lidt væske I varmen, det har været oppe på 36° I dag, så gik køreturen til Mateus slottet, som ligger ca. 3 km nordøst for Villa Real.
Her kan man opleve en storslået have, vinmarker, og en Cedertræ's tunnel fra 1941, den er 35 m lang og 7,5 m høj med tæt løv - en aromatisk gang at gå I om sommeren.

12.08.06

Lamego

Dagens udflugt gik til lidt større by Lamego. hvor man finder en næsten tro kopi af trappen ved Bom Jesus.

13.08.06

Afslapning I Mesao Frio

Det var ikke meget der skete den dag, hygge derhjemme og så ellers op og spise ved Pousada de Réde, hvor vi fik en alle tiders middag.

14.08.06

På vej til Porto

Se vi stod tidligt op I dag og så gik vores tur ellers igennem Douro dalen for sidste gang på denne tur. Vi nuppede lige motorvejen via Vila Real.

Vi havde booket vores hotel via nettet, og skulle nu bo på Ipanema Porto Hotel, et helt fint sted med fin beliggenhed. Så da vi da kom til hotellet fik vi installeret os på vores værelser og så var det ellers ud Porto's byliv, og finde lidt godt at spise.

15.08.06

Portvinsbesøg og bytur

Dagen I dag er gået med at besøge Taylor's portvins lager, og pigerne var rundt at shoppe meeen sagen var lige den, at stort set alt var lukket pga. af en helligdag(Maria himmelfart.

Søren, Clara og jeg gik området tyndt I den den del som hedder Ribeira, og det er her at de store portvinsfirmaer ligger. Vi var på rundtur ved Taylor's og Cálem's hvor vi fik en god indsigt I portvinsdyrkningen og produktionen.

Senere tog vi alle en tur ud til indkøbscentret Dolce Vita, som bare var totalt cool, alt var nyt og virkelig pænt. Det ligger faktisk ret op og nedad FC Porto's hjemmebane, Estadio de Draga. Her fik Lena så også styret sin shoppelyst lidt.

16.08.06

Afrejse fra Porto, ankomst til Leiria

Så kom dagen hvor vi skulle rejse ud af Porto, for at køre videre til Fatima og Leiria, det er desværre blevet også blevet lidt dårligere I vejret og temperaturen er faldet til ca. 20 grader.

Vi fandt faktisk ret hurtigt vores Ibis Accore hotel I Leiria og da vi havde tjekket ind på vores værelser besluttede vi os da lige for at spadsere en lille tur igennem "byen" eller jo det var det, meeen en lidt kedelig by umiddelbart, selv om man ikke helt kan bedømme det på så få timer og så måske fordi at vi fucking ik kunne få noget mad og vi var pænt sultne.

17.08.06

Fatima, Alcobaça og Nazaré

Endnu en udflugts dag var vi stået op til, og vi var alle friske efter en god nattesøvn. Så vi spiste noget morgenmad og derefter gik turen igen ud på de snoede landeveje.

18.08.06

Ankomst til Estoril og velkommen til 2 nye gæster.

Det er nu blevet fredag og vi ankommer til vores nye destination, Estoril. Det betyder så også et nyt sted at sove, nemlig Pensao Pica Pao.

Vi får afregnet med vores hotel og halløjsa så er vi på vejen igen, det er formiddag og vi skal nå frem til Estoril inden 11.00 da vi gerne skal tage imod vores to nye gæster, Lars(svoger) og Nadja....hmm Lars's kæreste, ja den var da svær at gætte ik'. Men vi skylder vel læseren at fortælle at vi på vej ned til Estoril havde en lille hændelse. Den kære Søren syntes dog at vi lige skulle rydde lidt op I vores udlejningsbil da vi gør et pitstop på vejen, og det resultere altså I at vores billet til motorvejen bliver smidt ud, og gør man dette I Portugal så koster det dobbelt, og ja det var så bare fra Porto... hmmm der kom vi slet ikke fra men det ville billetmanden skide på den nar....så derfor blev det lige 42€ og ikke 4€ for vores lille tur på motorvej.

19.08.06

Slappe dag ved poolen

Hvad kan der siges mere om det, det var dejligt at få en slapper efter vores store rundtur I nord Portugal.

Senere dryssede vi rundt I Estoril og lidt I Cascais.

20.08.06

Lissabon, Castelo de Sao Jorge

Vi brugte hele eftermiddagen og aftenen på at spadsere rundt I Lissabon's gader, og besøgte for eksempel Castelo de Sao Jorge, men gik også rundt I Bairro Alto, som oversat betyder det høje kvarter. Et område som led den triste skæbne at brande ned I store dele I 1988. Vi var også igennem det travle kvarter Baixa, som dog ikke virkede så travl for os, men nok fordi vi besøgte det på en søndag. Men hvor det dog alligevel betagende at se de gamle sporvogne som stadigvæk kører rundt I byen, men mest til fordel for byens turister.

21.08.06

Strand og shopping I CascaiShopping.

Vi stod lidt sent op lille Clara og jeg, men derefter rykkede vi ellers ned til stranden alle 7, og her lå vi så og kogte mere eller mindre de af os som bryder sig om dette.

Vi vendte dog hjem til poolen og fik lidt frokost under parasollen hvor vi I dag målte en temperatur på ik mindre end 36° det var rekord under vores ophold I Estoril.

Klokken ca. 16.00 snuppede vi et par taxis til endnu et shoppingcenter. Ja og så gik resten af vores mandag med dette.....og jo nu fik da også brændt godt med penge af, nok mest Lars og jeg.

22 - 24.08.06

Resten af ferien gik med afslapning og power shopping, så der kræves ikke det helt store for at skrive dagbog for disse dage. Det meste foregik ved poolen, stranden, en smuttur til Lissabon en tur op en sporvogn som så smukt kører rundt i gaderne.