Strict Standards: Declaration of redMigratorTable::load() should be compatible with JTable::load($keys = NULL, $reset = true) in /home/www/travelogues.dk/plugins/system/redmigrator/redmigrator/table.php on line 26
Mallorca 2002

Mallorca 2001

Info om Mallorca

Mallorca ligger i det Baleriske Hav, ganske få timers sejlads fra både Barcelona og Ibiza.

En flybillet til Mallorca giver også mulighed for at opleve øens enestående drypstenshuler – de mest kendte grotter er Cuevas del Drach (dragegrotterne), Cuevas del Hams og Cuevas de Arta. Her finder du både underjordiske søer og imponerende drypstensformationer.

Mallorca er hovedøen i øgruppen Balearerne – de tætteste naboøer er Menorca og Ibiza og kan let nås med færge. Ibiza er kendt for sine mange diskoteker og pulserende natteliv.

'Hovedstaden’ for de Baleariske øer hedder Palma de Mallorca og ligger på Mallorca – Palma er en smuk by med mange historiske bygninger, og den fantastiske, gotiske katedral La Seu ved havnefronten danner en smuk kontrast til det nærliggende Almudaina-palads, hvor den arabiske arkitektur vidner om maurernes historiske tilstedeværelse på øen.

Om Turen

En påske dag tilbage i 2002 tog Lena og jeg på en forlænget weekend til denne formidable Ø,Mallorca. Vi tog afsted fra Kastrup en fredag, hvor vores flyvning var med Sterling. Ved ankomsten til Palma de Mallorca, gik vi direkte over til bilskranken, som ligger umiddelbart der hvor man også får sin kuffert. Vi havde booket bilen hjemmefra, så vi skulle kun have fikset vores endelige kontrakt og få bilen, inden vi kørte mod vores hotel, som var i selve "Palma" by, og her boede vi på en velkendt hotel for mange danskere, når vi kigger lidt tilbage i tiden, hvor Mallorca, var vel nok på sit højeste hvad angår turisme fra skandinavere. Vi boede altså på et mere eller mindre moderniseret Hotel Horizonte, hvor der blandt andet er boblebad på de værelser fra 4. sal forefindes dette, og med en eminent udsigt over hele marinaen

Da vores tid jo var lidt knap og vidste at vi skulle hjem om søndagen, ås godt 2,5 dag med lidt lækker sol på næsen og så ellers ud og opleve lidt af denne smukke Ø.

Fredagen blev brugt til at cruise lidt rundt i Palma by, og da vi så fik stillet bilen fra os, gik vi os en herlig tur igennem byens mange små hyggelige gader, hvor vores plan var at finde en godt sted at indtage vores nok så eftertrængte aftensmad. Og jo vi fandt et sted, et meget hyggeligt sted, som vi desværre ikke fik navnet på, men det var da helt sikkert at vi fik en kanooooon god tapas, og i de omgivelser vi sad i kunne vi kun kalde det en vellykket aften.

Næste morgen stod vi op, og kørte en god lang tur rundt om øen vestkyst, vi kørte i retning af Manacor, for her at gøre et kort stop inden vi igen drog mod Arta som ligger helt oppe i nordøst, dette områder er også særdeles kendt for deres mange grotter, og jeg vil nok tro at langt de fleste som har besøgt øen i tiden tilbage har været nede i de klassiske grotter, hvor man bliver sejlet rundt i små robåde i lyden til klassisk musik udført af en håndfuld lokale musikere. Dette undlod vi dog, så i stedet drønede vi længere ud langs kysten, og på et tidspunkt valgte vi at holde en lille frokost pause, for herefter at spise lidt mad.

Vi vendte hjem til Palma, men mente dog nok at vi lige skulle en tur ud på den vestlige side af kysten, ud igennem Palma Nova, Magalluf, Santa Ponca, og hele vejen ud til Port de Andraixt, hvor idyllen virkelig spirer, at det så er lidt ekstra dyrt skal man da ikke tænke på. Her må og skal man da helt klart et smut forbi, hvis man alligevel er på disse kanter af øen