Strict Standards: Declaration of redMigratorTable::load() should be compatible with JTable::load($keys = NULL, $reset = true) in /home/www/travelogues.dk/plugins/system/redmigrator/redmigrator/table.php on line 26
Berlin 2005

Info om Berlin

Man lever hele året i Berlin , det er Europas helt nye metropol , og selv i disse år bygger man stadig på livet løs i denne spændende by, hvor ca. 5.5 mill mennesker bor. Der er nok af muligheder for spændende oplevelser næsten uanset hvad man har lyst til , opera , operette , museer , cafeliv , diskoteker , indkøb , slentreture , koncerter , gademusikanter og vi kunne blive ved. I Berlin finder du det hele , og mange vælger at besøge byen igen og igen.  Berlin blev grundlagt i 1237 , men fra 1415 hvor byen bliver fyrstelig residensby begynder den at vokse for alvor og den vokser stadig den dag i dag.

Overalt kommer nye store glasbygninger til f. eks i området omkring Potsdamer Platz i Berlin Mitte , men byen har selvfølgelig sine verdensberømte bygninger som f. eks Brandenburger Tor , Rigsdagen , rådhuset i Schöneberg og Gedächtniskirche. Selvfølgelig er Berlin også en god shoppingby med den verdenskendte Kurfürstendamm hvor du finder Tysklands største varehus KaDeWe med specialiteter fra hele verden.

Om turen

Det var en meget tidlig morgen den 17. nov 2005 hvor vi alle mand fra firmaet plus koner og kærester tog bussen fra Ellebjerg St. kl. 06.15 med retning mod Tysklands metropol, Berlin. Dog skal det siges at min Lena ikke er med på turen, da hun har taget sig kærligt af lille Clara imens. Jeg vågnede særdeles tidligt set i forhold til hvornår det var jeg skulle være på Sjælør Station...kl. var 5.45..okay så skal vi ikke bare sige vi ses Lena, jeg har pænt travlt, skal også lige huske at få en taxi og tjuuuheeej, så er dagen startet.

Alle stod klar på stationen og bussen trillede hen til os, og ombord vi gik og så var vi på vejen til Berlin, med en overfart via Gedser- Rostock på 1t 45min, ja så fortsatte vi i fuld fart med en fin bus, men dog lidt varm at sidde i, ved så ikke om det var Jägermeisteren eller varmen fra bussen der gav enkelte personer røde kinder.

Vi ankom til vores hotel som lå på Kontanser Strasse, omkring kl. 14.00 og vi fik vores værelser med lynets hast, for derefter at gå en tur ned af den eksklusive handelsgade Kurfürstendammmer, Ku'Dam som den også kaldes. Her finder man alle de kendte mærker, som Gucci, Lagerfeldt, Lacoste, Porsche, Mercedes, BMW osv...vores (Drysse, Bjørn, Trolle og jeg selv) primære mål var at komme op og snuse lidt i Kaufhaus des Vestens(KaDeWe) hvor alle kan få styret deres lyster for indkøb af enhver slags

Næste dag, altså fredag stod dagen i det kulturelle aspekt, og vi startede ud fra vores Olivaer Hotel omkring 11.00 og herfra var det så eller på gå ben. Første stop blev i museet "The history of Berlin" her blev der rig lejlighed til at få et grundigt indblik i Berlins tunge historie. Derfra blev det til et indkøbscenter for lige at få lidt varme, det var jo ikke alle der havde lige meget tøj på til turen..!! Herfra af sted igen og så var det mod Potsdammer Platz, for at se de mange nye bygninger som præger bybilledet, tag for eksempel Sony bygningen hvor også Film museet ligger. Det er også her man ser enkelte rester fra den historiske mur som faldt tilbage i nov. 1989. Efter en varm kop kaffe til alle mand, fortsatte vi ad enkelte gader ned til Checkpoint Charlie, hvor der lige blev mulighed for at skyde et par billeder.

Med flere raske skridt og højt humør lagde vi så vejen forbi Alexander Platz, hvor vi som prioritet skulle op i Fernsehen Turm, et tårn som er 368.5 m højt og hvor du kan køre med elevator op til 203 m og herfra nyde den fantastiske udsigt over byen. Der ligger også en restaurant en etage højere oppe.

Nu havde aftenens mørke lagt sig til rette over byen, og med udsigt fra TV tårnet direkte imod Brandenburger Tor, var der ikke tvivl om at vi også måtte ligge vores vej forbi der i samme moment. PÅ vejen passere man også igennem andre smukke bygninger, såsom det smukke Operahus.

En lang dag var gået og trætte i vores ben og en mindre maraton i Berlins gader, gik turen atter tilbage til hotellet, hvor det blev til hurtig omklædning og så ellers ned at spise på El Dorado, et super steakhouse, med god stemning, og resten af natten fik vi sjusser på Klo bar og jo vi kom jo også forbi QBA natten før en cool bar med super Mojito's

{flike}

www.berlin.de www.tyskland-info.com www.berlinfo.dk www.KaDeWe.de www.berlincity-map.de www.KLO-bar.de www.QBA.de