Strict Standards: Declaration of redMigratorTable::load() should be compatible with JTable::load($keys = NULL, $reset = true) in /home/www/travelogues.dk/plugins/system/redmigrator/redmigrator/table.php on line 26
Havanna

Strict Standards: Declaration of JParameter::loadSetupFile() should be compatible with JRegistry::loadSetupFile() in /home/www/travelogues.dk/libraries/joomla/html/parameter.php on line 512

Havanna er bare så meget og man skal virkelig forvente en særdeles anderledes hovedstad, end meget andet man kan se når man rejser rundt omkring i resten af verdenen. der bor godt 2.2 mill. i byen, og her er attraktioner nok til en 2-4 dage alt efter temperament, og lyster. At opleve den centrale del af byen til fods, er et must, og der kan godt et par dage med at besøge museer, se på historiske bygninger og cigarbesøg.

Min dagbog:

5/11

Med spænding op til begge ører og lidt kilderen I maven stod vi Kastrup luft, her blev vi mødt af dans og musik helt ude ved gasten, mest fordi at de var første charterflyvning I denne sæson med Apollo Rejser..eller ser der ikke meget at fortælle om de 8266 km flyvning som tog ca.10 timer at henligge. Da vi ankom til Havanna, stod køen til paskontrollen relativt stille, det tog lidt lang tid at komme ind I landet....ja ja, ting tager tid også på Cuba. Da vi var tjekket ind på hotel St. John, fik vi hurtigt lagt bagagen og ned og spise et par pizzas...uhm godt at sove på efter sådan en Mallorca-flyvning......fy for $5@#&j+!!!

6/11

Vi vågnede alle meget tidligt den næste morgen, man sover jo aldrig 100 % rigtigt den første nat. Så vi lagde hårdt ud med en god tur på vores atletiske fødder igennem Havana's mange historiske gader. Første stop var ved Museo de Revulocion, og herfra forbi Hotel Sevilla, og ned igennem Paseo de Marti, en af de gader som har betydet meget for Havana igennem tiderne. Det er også her man ser et tro kopi af Capital Building I Washington DC. Efterfølgende gik vi raske skridt igennem det mindre attraktive område I Havana, men til trods for det lidt "mørke" kvarter vibefandt os, følte vi os ikke sådan rigtigt usikre I vores fœrden. På den sidste del af vores bytur kom vi forbi de absolut obligatoriske steder som, Plaza de Armas, markedet bagved, Hemmingway's bar La Bodequita del Medio hvor han drak sine Mojitos...!Vi var også forbi Plaza de la Catedral hvor så den så betydningsfulde katedral, hele pladsen er fantastisk med de mange gamle bygninger. Det er et absolut must for enhver der besøger Havana. Om aftenen tog på endnu af de andre barer/restauranter som den legendariske forfatter E.Hemmingway yndede at komme på, nemlig La Floridita..det skal nok lige pointeres at maden ikke er noget, men den klassiske Daiquri skal nydes her!

7/11

Så er vi kommet op til endnu dag, dagens program er som det vil læses I nedenstående: Vi tog med taxa Partagas cigar-fabrik, hvor vi fulgte hele forløbet ved fremstilling af de verdens berømte Havana cigarer. Entreen for dette besøg ligger pt. På 10$, men man skal da så absolut gøre dette, det giver også en fin indsigt I hvordan de dygtige cigararbejdere har det på deres arbejdsplads. Efter dette besøg kørte vi med taxa til borgen med den eminente udsigt over Havana by, Forteza de San Carlos de la Cabana. Her indtog vi også en ganske ok frokost på 12 Apostoles. Her er basis for et par gode panorama billeder ud over byen.

Da vi havde spist tog med endnu en taxa, for at kører ud Plaza de Revulotion, hvor Castro har holdt sin mange lange marathon-taler, og hvor der også er udsigt over de
mest vigtige ministerier. Senere hen på aftenen skulle vi til det meget kendte Tropicana show, som har kørt med faste forestillinger næstenHver aften siden 1939, det var en flot opsœtning og de mange dansere var virkelig dygtige. Prisen ligger på 65$, en god lille udskrivning, men I prisen får man så også 1/2 fl. Havana rum hver, snacks og champagne. Billetter til showet kan købes på de fleste hoteller, I deres lobbyer. Ja også husk lige at købe cigarer, det passer som hånd i handske til sådan et show...!!