Strict Standards: Declaration of redMigratorTable::load() should be compatible with JTable::load($keys = NULL, $reset = true) in /home/www/travelogues.dk/plugins/system/redmigrator/redmigrator/table.php on line 26
Trinidad

Strict Standards: Declaration of JParameter::loadSetupFile() should be compatible with JRegistry::loadSetupFile() in /home/www/travelogues.dk/libraries/joomla/html/parameter.php on line 512

Tilbage i 1988 blev Trinidad og det lille område "Valle de los Ingenios" erklæret for fredet af UNESCO. Byen som har 50.000 indbyggere lever næsten som et levende museum. Man bliver så absolut ført tilbage i tiden. Du vil opdage at byen næsten virker helt "død" efter kl. 17.00 hvor alle turistbusserne med turisterne er kørt ud af byen, og ud til deres hoteller, som ligge ved blandt andet Playa Ancon. Alligevel er byen ikke helt død, for det er ofte her at de lokale barer vågner op og der kan opleves ægte cubansk salsamusik igennem gaderne.

Trinidad ligger i det centrale Cuba, ca fire timer med bil eller bus fra Havana og omkring otte timer fra Santiago de Cuba. Der er også regelmæssige flyvninger fra Havana og Varadero. Der er ikke mange hoteller at vælge imellem på en Trinidad Cuba ferie, men byen har et stort udvalg af casas particulares, en slags cubanske bed and breakfast indgivelse mulighed.

Det historiske centrum af Trinidad er Plaza Mayor. Mange små museer og historiske bygninger ved pladsen og det omkringliggende område. De vigtigste seværdigheder omfatter Museo Romantico og Museo Historico, Museum of Colonial Architecture; Parroquial Mayor kirken, og Museo Nacional de la Lucha contra Bandidos, med dens berømte klokketårn.
Dagbog:

12-14/11

Igen stod vi dejligt tidligt op, for at komme hurtigt ud af starthullerne. Vi skulle nu til Trinidad, byen som er blevet fredet af UNESCO. Vores planer var at finde et hotel som ligger ude I et område som hedder Ancon. Måske ikke det charmerende, men ikke dumt, hvis man også gerne vil have lidt strand med på turen. Turen tog os ca.  9 timer, og det er faktisk uden alt for mange stop under vejs.

Da vi fandt et hotel at bo på (Hotel Ancon), brugt vi bare vores aften til afslapning, det tager lidt hårdt på kræfterne at kører bil på Cuba...men jeg vil også sige at det er det hele værd!!!.

Næste morgen gik vi på stranden for lige at luske lidt sol på næsen, og vi trængte vist også lige til det efter køreturen I går, det var stegene hedt den dag ca. 36 grader I skyggen, så lad os bare sige at "sommeren" var kommet til os..pyyy ha, det er bare rart med lidt sol...!!!. Hen over middag tog vi ind for at se og opleve Trinidad, og jeg erkender virkelig at denne by er noget helt specielt, når man begiver sig op igennem de smalle hyggelige gader, er det som at gå rundt I et helt andet årti. Pastelfarverne på de gamle bygninger gør, at de nærmest oplyser byen, og virker næsten helt magisk. Alt dette og så krydret med den varme salsamusik som lyder igennem gadernes små og lidt anonyme barer, gør Trinidad til et absolut besøg når man er på Cuba. Vi brugte hele eftermiddagen inde i byen, og det blev da også til et hyggeligt besøg på en af de små barer, som i kan se på billedet af den gamle mand, så var det et sted som alle andre hvor der blev taget imod med åbne arme, og dejlig musik.

Da vi havde gået rundt i gaderne, fandt vi et lille hyggeligt hotel, som ikke lå særligt langt fra torvet og byens museum. Det var vældigt hyggeligt, og vi gik indenfor, mødte den kvindelige receptionist, som sikkert også er den kvindelige ejer af stedet. Hun tilbød os at se deres værelser, og gud hvor vi alle faldt pladask for disse værelser, som var holdt i hel gammel stil, helt i trit med det man nærmest forventer sig af byen. Vi ville rigtigt gerne have en overnatning der, og det ville jo egentlig passe fint, da der kun var mulighed for at bo en nat mere på Hotel Ancon, ja så kunne vi jo passende tage den sidste nat der, så hun lovede at der var to værelser til os, til den næste dag, til trods for at hun faktisk havde lovet det ene værelse ud til en anden gæst…det var da vel egentlig meget flinkt af hende, eller var det. Gu' var det ej, for vi blev taberen i dette lille spil, og der var rigtigt nok ikke noget værelse vi kunne få næste dag, så nu stod vi der, og blev nødt til at køre til Varadero en dag før beregnet. Vi ville ellers gerne have haft en aften i Trinidad også, for at få muligheden for at tjekke stemningen ud efter mørkets frembrud. Men sådan blev det ikke, i stedet havde vi relativt travlt med at komme af sted over stok og sten, videre imod Varadero. Vi valgte at tage turen over bjergryggen mod Collantes.

Det viste sig ikke at være den bedste idé, men til gengæld er jeg sikker på at det har været den ubetinget flotteste tur op igennem det kuperede landskab. Skulle andre få lyst til at køre denne vej, skal man i hvert fald regne med en 7-8 timer, det er verdens dårligste vej, næst efter ruten Paris-Dakar...der er SÅ mange huller i vejen, så vores stakkels Audi A3 kom på noget af en prøve her.