Strict Standards: Declaration of redMigratorTable::load() should be compatible with JTable::load($keys = NULL, $reset = true) in /home/www/travelogues.dk/plugins/system/redmigrator/redmigrator/table.php on line 26
Bali 2009

Strict Standards: Declaration of JParameter::loadSetupFile() should be compatible with JRegistry::loadSetupFile() in /home/www/travelogues.dk/libraries/joomla/html/parameter.php on line 512

Rama CandidasaÅret er 2009, og det er igen blevet tid til sommerferie. Denne gang har vi igennem det sidste år forberedt os på denne tur, som også var en lidt speciel tur- vi som familie skulle jo have både Clara og Norah med, som på dette tidspunkt er 4½ og 1½ år, så i kan nok regne ud at der var lagt i ovnen til en ferie med lidt drøn på. En anden ting var at mormor og morfra skulle med, og morbror Lars og tante Nadja. Vi skulle jo også h'a fejret morfra som fyldte 60 år den 16. september.

Vi tog afsted fra DK den 31. august og med masser af spænding og rejsefeber tog vi alle til Kastrup i fælles taxa og fuld oppakning. Vores flyvning var med Thai Airways, med afgang kl. 14:35, vi fik naturligvis tjekket alt vores bagage ind som det bør sig, også uden problemer. Så var det ellers ud til gate, og ombord- vi var alle lidt spændte på om lille Norah havde tænkt sig at sove på den 11-timer lange flyvning til Bangkok. Jo du den er godt nok, hun valgte at sove en hel time på hele denne flyning, så der var godt gang i flysædet hele vejen, sikkert til lidt irritation for nogle ombord på flyveren...shit happens venner!!

Ved ankomst til Bangkok tidligt tirsdag morgen, fandt vi desværre ud af at vores connecting fly til Bali var 4 timer forsinket, ikke SÅ fedt, når nu Norah var blevet rigtigt træt, og faldte i søvn i armene på sin far. Vi fandt en cafe hvor hun kunne ligge på en form for en sofa og sove lidt mere, mens vi andre sad og hang lidt og var trætte!! Vores fly afgik så derfor kl. 12:20 og ikke kl. 9:20 som planen oprindeligt var. Efter ca 4½ times flyning ankom vi til Bali og Denpasar, med stor modtagelse af vores dejlige ven Nikolaj fra Nicktours. Han havde fundet en fin bus frem som vi også skulle bruge resten af ferie på Bali. Det er nemlig sådan at vi har valgt at lave vores egen lille rundrejse med privat chauffør på- det var helt super på denne måde.

Vi ankom til vores første hotel nemlig Hotel Swastika, et regulært 2 stjernet hotel, hvor der ikke var kælet så meget, men et godt nok sted at bo de første 2 nætter. Vi kunne ihverfald mærke på ungerne at de var glade for at få fast grund under fødderne, det var vi andre måske også nok, og vi var ihvertfald et par stykker som så frem til en god nats søvn!

Turen til Lovina

Et par dage i Sanur går jo hurtigt, men vi brugte da tiden på lige at falde til og afklimatisere os lidt inden vi torsdag den 3/9 skulle videre nord på til Lovina. Vi havde pakket vores bagage og var til afgang tidligt om morgenen, vejret var ikke lige som vi kunne ønske os den morgen, men det tager vi jo med oprejst pande! Bussen var klar kl. 8.00 ved Swastika, og så gik turen ellers mod første rigitge stop som var ved markedet ved Pura Ulun Danu Bratan, som er er dette fredfyldte tempel som ligge ud på/ved Søen Bratan. Her var vi også vidne til et smukt brudepar som havde fotosession der. Vejret var endnu ikke helt med os så vores billeder og film er lidt fesne at se på. Efter dette besøg kørte vi videre til Bali smukkeste golfbane, Bali Handara Kosaido Country Club hvor også vores frokost blev indtaget. Lake Tamblingan og Buyan var vores næste mål, efter vores frokost, det var dog lidt trist og ærgerligt at vejret ikke var klaret helt op endnu, da disse to prægtige søer helst skal ses med masser af sol, så de fantastiske farver vil lyse frem i din linse og øjne, her er bare smukt!

Billeder fra turen fra Sanur til Lovina

Vi kørte snart videre til den lille kaffeplantage hvor udsigten over bali bare er fantastisk og overtruffen, her fik vi en tiltrængt tår at drikke, og minsandten om ikke solen var begyndt at skinne på vores vej..ahhh det er dejligt. Med det hyggelige og meget uspoleret vandfald ved Munduk, hvor vi havde vores egen lille fotosession og naturoplevelse, var vi snart ved at være ved vores endelige destination for i dag, nemlig vores næste bosted- Rumah Cantik. Hvor Jette og Made er værter, hvilket også gør stedet endu mere unikt, her kan man dase og hygge og glemme alt om tiden. Det er et fantastisk hyggeligt lille sted, og efter der er kommet pool i haven er der ingen grund til at holde sig væk. Samtidig er de uhyre gæstfrie, og alt spiller max!!

Næste morgen, Onsdag den. 2/9 startede vores dag meget tidligt, 4:30 blev vi vækket af vagten, for lige at komme i tøjet og herefter gå nd til Lovina gråsandet strand, for at gå ombord i de små udrigger både- nu skulle vi på delfinsafari, så vi blev sat i bådene, jeg sad med Norah og mormor i midten og så Lena med Clara bagerst. De andre sad så i den anden båd alt imens turen gik et godt stykke ud på det åbne hav, vi var nok en del ude på søen og de redningsveste som vi havde til Norah og Clara var ikke lige den rigtige str. men det nu nok, selv om det var lidt for lang en tur for en lille utålmodig Norah på 1½ år..men vi fik da set lidt delfiner på denne smukke morgentur, dog ikke så mange som vi gjorde i 2002!

Da vi kom tilbage til Rumah Cantik fik vi vores tiltrængte morgenmad, en lille slapper inden vi fik 2 taxa'er som skulle køre os til de varme kilder ved Banjar. Hvor vi kunne få os en lille tur i det varme vand, en hyggelig lille tur som man sagtens kan gennemføre på 2-3 timer, hvis man gerne vil tilbage til stranden eller poolen på Rumah Cantik! Vi tog ihvertfald tilbage for at bad,e og hygge i og omkring poolen. Da aftenen så småt brød frem så var det tid til dagens lille overraskelse for de andre, da Lena og og jeg havde arrangeret lidt hygge på stranden med lidt bobler og små napser vd et bord med udsigt til solnedgang og månens opgang, et unikt smukt syn, og her kan det være en rigtig god ide at medbringe sit kamera! Herefter gik turen tilbage til vores villas hvor vores værter havde lavet fin buffé og flot oppyntning til stor glæde for alle og særdeles Søren som jo skulle fejres en lille smule...meeen det var jo ikke endnu han fyldte år. Vi fik spist og hygget og endnu en god dag var snart overstået. Det var tid til at gå til køjs da vi næste morgen skulle mod Candidasa!

Turen til Candidasa

Se næste dag var vi klar til at hoppe på bussen kl. 8:00 men der var vist sneget sig en lille misforståelse ind imellem os og Nikolaj, så han troede vi havde afgang og kl 10:00 så der var lige en lille ventetid på 2 timer inden vi kunne komme videre igennem Bali's smukke landskab hvor vi kørte mod Bungkulan og så videre til dagens første indlagte stop, Kintamani, hvor man har en fed udsigt ud over vulkankrateret Batur og søen med samme navn, det er cool nok at man kan se hvordan lavaen har smeltet sig ned igennem landskabet, det er en tur værd at kører hertil, der er naturligvis også andre stop at gøre når nu man alligevel er på disse kanter, vi valgte naturligvis også at slå vejen forbi Balis mest betydningsfulde tempel, Purah Besakih. Området er helt fantastisk og naturen tager sig ud fra sin bedste side. Ved stop ved Besakih skal man dog lige væbne sig med lidt tålmod da der er et lidt krafigt leben. For en mindre doantion til templet kan man få sin egen lokale guide med op og se i templet, dette droppede vi dog da vi havde de to små med...det har noget at gøre med tålmodigheden og såen. Vi kan jo sedet en anden gang indefra! Herfra gik vores tur til en lokal restaurant med den mest uglemmelige udsigt, her fik vi lidt buffet for en gangs skyld og Clara var så heldig at opleve en lokal danseskole med små piger på hendes egen alder, det var vist ret stort for hende at se de små pige stå dr og lære balinesisk dans! Ja Norah var også med hun blev båret derover i lokalerne af vores tjener, de var meget sjældent at de lokale kunne holde deres små hænder fra Norah, der er vilde med små børn, så ved du det! Snart gik turen tilk videre det sidste stykke til Rama Candidasa, et super fedt hotel med en stjerne beliggenhed, du må prøve det kære læser hvid din vej går forbi. De er ved ta modernisere stedet og jeg tror det bliver godt når de er helt færdige, her er der dømt afslapning og hygge ved poolen. Stranden er ikke gangbar, så ved du det!

Til Ubud

Næste morgen var det afgang, det blev desværre kun til en nat men sådan er det, når der ligger et fast program klart til turen. Vi startede morgenen med at tage til Tenganan, et lille traditionelt lokalsamfund hvor du som besøgende kan få lidt indsigt hvordan balineserne levede og lever i de mere uspolerede områder! Her kan opleves væverier, køer, gule og lilla høns, smukt malede æg og meget andet! Da vi havde set det blev næste stop til et lidt kaotisk besøg ved Goa Lawah, eller flagermus templet, men denne dag var måske ikke den rette, elelr også var den, der var ihvertfald optog og meget gang i gaderne, så balineserne kom i store masser til templet med ofregaver, solen den bagte os lige i ansigtet, det var tæske varmt, og der var et par enkelte af os der holdt os lidt i baggrunden, men vores kameramand Søren han vandrede et stykke ind i sin sarong og kamera ved hånden, så han fik et glimt af flagermus og tempelgængere...Vi skyndte is videre i bussen til Klungkung fro at se det gamle fyrstedømme, der er ikke så meget at se andet end den gamle domstol fra det 18. årh. De andre gik op og så på det alt imens jeg blev ved Norah i bussen, hvor hun fik sig en lille lur ovenpå køreturen. Snart gik turen op til Pura Kehen, det største og mest hellige tempel i området, det er et terrasseanlagt bjergkloster og desuden Banglis bytempel.

Nu skulle vi så bare køre i en små 45 min og så så var dagens bustur "overstået" inden vi kunne mside bagagen ind på vores værelser på Tepa Sawah i Ubud, hvor vi ankom tidligt på eftermiddagen, så det skulle ikke tage os lang tid før vi landede i poolen, og lige kunne nappe en lille kage og en pils på vandkanten, dette var i særdeleshed også et helt super sted at bo, 4 stjerner herfra. Hvis du kan løsrive dig fraden spændende læsning, så husk lige at se lidt på mine billeder også ik!!