Strict Standards: Declaration of redMigratorTable::load() should be compatible with JTable::load($keys = NULL, $reset = true) in /home/www/travelogues.dk/plugins/system/redmigrator/redmigrator/table.php on line 26
Malaysia 2013

Strict Standards: Declaration of JParameter::loadSetupFile() should be compatible with JRegistry::loadSetupFile() in /home/www/travelogues.dk/libraries/joomla/html/parameter.php on line 512

Malaysia

Fredag d. 21. Juni

Afrejse fra Ballerup med taxa fra kl. 1400. Direkte mod københavns lufthavn, og derfra er det med lufthansa til Frankfurt. Vi rejse derfra til Singapore med en sprit ny Airbus A380-800, det var nu ikke en helt dårlig oplevelse. Dog var det sådan at vi desværre kunne blive seatet sammen alle sammen, så Lena sad med Clara og jeg sad med Norah…Mormor og morfar de havde fået plads en 20 rækker længere fremme, men det gik nu så fint alligevel.

Ankomst til Singapore blev desværre sådan at vi måtte igennem immigrationen og derfra ud på den anden side for at få vores kufferter, som ikke kunne sendes direkte til Kuala Lumpur fra Danmark. Så det blev til den helt store omvej, men så var det da dejligt at vi havde 3:15 timer at bruge fornuftigtJ

19:15 gik flyveturen fra Singapore til KL, og vi var så fremme kl. Ca. 20:00 og så var det ellers bare om at finde en ATM så vi kunne hæve lidt penge, men nej det kunne vi da bare ikke lige få lov til, så jeg måtte veksle til RM(Malaysiske Ringgit). Afsted i taxa og fremme ved vores hotel, Renaissance. Som ligge med super udsigt til Petronas Towers, det står sku flot med alt lyst på, og deres to tårne som bare skydr op i himlen. Vi fik lidt mad, og bum så var det ellers i seng, der var jo travle dage i sigte!.

Billeder fra KL

Søndag den 23. Juni

Første rigitge dag i KL, hvor vi efter en tiltrængt lang lur stod op kl. 9:30, for herefter at få noget morgenmad, det havde været en loidt lang rejse for os alle tror jeg. Vi fik alle noget i vores maver, og bagefter tog vi lige et hurtigt smut i poolen, så de to små tøser lige kunne få styret deres lyster. En dag uden at komme ud og bade i poolen, det går bare ikke med to unger på 5 og 8 år.

Efter badeturen på hotel Renaissance gik turen med Kl Hop-on/Hop-Off, en tur som tager ca. 2,5 timer i en dobbeltdækker. På turen rundt kommer man igennem steder som Kl tower, Golden triangle, Bintang Walk, China Town, Central Market, Little India, National Museum, National Palace, National Monument, fugle parken, Petronas Towers. Du kan hvis du har tid og lyst bare hoppe af og på igen med den næste bus, dog er der ikke lige meget at se på indenfor de mange stoppesteder..

Efter vores bustur tog vi ind i Suria Shoppinf Mall, for lige at se om der var noget der kunne friste de svage sjæle…det var der ikke!!! Ahhh der gas, naturligvis kunne man finde ting og sager som kunne bruge, men det var vist bare ikke lige dagen hvor shopping stod i højsædet. Kan klart anbefale Suria, her er alle stor og kendte mærker at finde, og priserne, ja di holder sku sig meget godt p den lidt forkerte side. En lang dag var næsten slut men vi nåpede dog lige at komme hjem og bade en gang mere med tøserne inden aftenen stod på hygge med små hjemmelavet håndmader og et par kølige pilsenere.

Mandag d. 24 juni.

Dagen startede med et lille quick ringen med brandalarm, så gæsterne på hotellet inklusiv os selv måtte pænt tage benene på nakken og tage brandtrapperne ned til stueetagen, det var da slet ikke hårdt i varmen. Det viste sig dog at det var en falsk alarm, noget der sker af til når rygere begynder at ryge på en ikke –rygeretage.

Nå, men ellers så gik turen igen med hop-on bussen til nye indkøbscentre, og det første vi lagde vejen forbi på denne dag Berjaya Time Square, hvor der også kan findes en forlystelsespark inden i, med rutchebane, og alt hvad hjertet kan begære, og udover dette, så findes der ca. 1000 butikker, jeg kan godt røbe at man altså ikke lige napper dette hele igennem på 30 min…det var ikke fordi vi storshoppede men lidt kom der da i poserne.

Næste stop var da så lige et nyt center, nemlig Sungai Wang shopping Mall, et ældre center, og med et lidt anderledes udvalg, vil nok sige at de varer der findes der, er sikkert ikke i den kategori der kaldes for ægte på alle hylder, men opleves skal det da, og vi fik da også tiden til at gå, selv om jeg til sidst måtte bære rundt på Norah, da hun faldt i søvn på min skulder, så det var super med et barn på 19 kg lige napper sig en lur på farmands skulder i 34 graders varme. Vi endte til sidst op på et pitstop i en bar, og fik et par kølige pils, ikke noget man finder i deres indkøbscentre generelt. Der mærker man hurtigt at man befinder sig i et muslimsk land, men det klarer man da også.

Da vi kom udenfor på gaden nappede vi en taxa til Petaling Street, hvor altså China Town ligger, dog syntes jeg ikke at der er så meget at imponere med i China Town i KL en stor handelsegade hvor du kan ”prutte” godt med priserne, hvis det er disse kopivarer man gerne vil handle.

Tirsdag d. 25 juni

Så er det blevet tid til den store tur til den historiske by Melakka. Men først lige lidt info omkring den historiske by.

Melaka, tidl. Malacca, by (503.100 indb.) og mindre delstat (1650 km2, 788.700 indb. (2010)) syd for Kuala Lumpur, Malaysia. Det gamle bycentrum rummer kirker og andre bygninger fra forskellige epoker i byens lange historie. Bygningerne i omegnen er kendt for deres træverandaer og hustage formede som bøffelhorn, minangkabau-stil. I baglandet etablerede kinesere de første gummiplantager i Britisk Malaya i slutningen af 1800-t., men byen mistede efterhånden sin betydning til Singapore og Penang. Plantagedrift er stadig vigtig i Melaka, og både småindustri og turisme er i vækst. Byen er optaget på UNESCO's Verdensarvliste sammen med George Town.

Christ church, den ældste fungerende protestantiske kirke i Malaysia, ligger tæt på Chinatown i Melaka. Kirken er den ældste bevarede bygning fra den hollandske tid.

Melaka blev grundlagt omkring 1400, da styrker fra det Javabaserede rige Majapahit ødelagde Tumasikkongedømmet ved det nuværende Singapore. Tumasikkongen flygtede derefter til et fiskerleje (Melaka) ved Melakaflodens udløb. Under kinesisk beskyttelse mod Siam og Majapahit udvikledes kongedømmet til et regionalt center for handel og islamisk mission. Melaka koloniseredes af skiftende europæiske magter 1511-1957 og indgik som delstat i Malayaføderationen 1948-63 og i Malaysia i 1963.

Vi havde booket vores guide igennem en lille lokal fyr som var helt cool. Vi blev hentet på vores hotel kl. 8 om morgenen og herefter gik det eller derud af de næste 3 timer, som det altså tager at komme til Melakka. Ved ankomsten startede vi med at køre ned til havnen hvor det gamle porugisiske handelsskib/krigsskib lå ved kaj, og der fik vi os så lige en rundttur, og lige ved siden af ligegr der også det maritime museum som fortæller en masse om de ngamle by. det kommer vi ikke ind på her, så falder du nok i søvn og dropper at læser mere. Så tag hellere fat i en rejsebog for yderligere info. Vi gik videre op igennem byen for at se på di mange rickshaws som fylder bybilledet, og der er så smukt dekorerede. Se billedeseiren nedenfor.

Billeder fra Melakka

Det blev også til en sejltur igennem den lille kanal som går igennem byen, en oplevelse man så ikke skal snyde sig selv for, ikke mindst fordi at olevelserne ikke er SÅ pokkers store i byen, men nu kan vi jo så sætte kryds og sige vi har været der. Vores frokost indtog vi på byens Hard Rock Cafe, osm ligger lige ned til vandet, og her spiser man faktisk helt ok, og der er super fin service.

Onsdag d. 26 juni

Så er det slut med KL for denne gang, men den helt store succes, da vi efter vores morgenmad går ned og booker en taxi til at køre os til lufthavnen, og med pick.up time kl. 14:45, troede vi jo alt var fryd og gammen, og herefter stiller vi vores ting ned i lobbyen og herfra går vi ud og bruger vorers tid på i Suria Shoppping Mall.

Vi kommer tilbage til hotellet og venter på vores taxa, men det viker ikke helt som om at der kommer nogen, så vi må lige spørge deres personale, hvor den bliver af, men vi kan ikke helt få noget at vide, og 15:15 ja så dukker der en minibus op, dog ikke engang den som vi havde en aftale med, men pga tiden, måtte vi jo bare nappe den første vi kunne få, og så havde vi lidt travlt med at komme til KLIA/KLCC terminalen, da vi jo faktisk skulle være der kl. 16:00, men forsinket blev vi, men alt var ok.

Vi blev så også lige ca. 45 min forsinket med flyet fra KL til Bali, så Nikolaj og Dennish, måtte altså lige vente lidt længere på os i lufthavnen. Som i øvrigt er under stor ombygning da vi lander. Til September skal der stå en helt ny klar, og det bliver helt sikkert godt for Bali.

De to drenge køres os til Sanur, og til vores hotel- Bumi Ayu Bungalows. Et ganske fint lille sted at benytte, hvis ikke man stiller de helt store krav til faciliteter og funklene badeværelser.