Strict Standards: Declaration of redMigratorTable::load() should be compatible with JTable::load($keys = NULL, $reset = true) in /home/www/travelogues.dk/plugins/system/redmigrator/redmigrator/table.php on line 26
Chiang Mai

Chiang Mai er en civiliseret storby med luksushoteller, shoppingcentre, piratbånd, bilos, ringveje, og masser af turister. Alligevel er stemningen meget anderledes end i Bangkok.

Chiang Mai er Nordthailands hovedstad, og en af landets største provinsbyer. Den ligger ca. 800 km nord for Bangkok. Byen er kendt for befolkningens venlighed og graciøsitet. Mange trekkingture i Nordthai-land udgår fra Chiang Mai. Men kig dig for, hvis du vil på trekking! Ofte er det en bedre ide at vælge Umphang eller Mae Hong Son i stedet. Chiang Mai-treks er efterhånden blevet så stor en industri, at mange områder omkring byen er "slidte", og mange er blevet snydt.

Mange huse i Chiang Mai er bygget i teaktræ - inklusive templerne, som er meget smukke.

Chiang Mai blev grundlagt i 1296, som hovedstad i Lanna-Thai riget. Navnet "Lanna Thai" betyder "Thailands millioner af rismarker". Burmeserne erobrede i midten af det 16. århundrede Lanna-riget. I 1775 kom det under den thailandske konge Taksin.

Af områdets mange seværdigheder skal nævnes "Dragetemplet" - Doi Suthep, et valfartstempel på toppen af et bjerg, ca. 20 km. uden for byen. Stedet er ret turistet, men meget smukt. Der er også mulighed for at gå en tur i junglen ad anlagte stier. I midtbyen findes den store natbazar, som efterhånden er blevet noget turistpræget. Chiang Mai er berømt for sine håndarbejdstraditioner. Besøg silkefabrikkerne, se paraplyfremstilling, sølvarbejder og træudskæring, som selv om det er turistfælder, alligevel er interessante.

Vores ophold i Chiang Mai

Efter vores noget lange tur i lontail-båden fra Chiang Rai, og et mindre stop i Thaton, fik vi fat i en lokal gut som godt kunne kører os til Chiang Mai. Efter lidt tid med at "prutte" ham ned på en bare nogenlunde pris, blev vi alle (Lena, Søren, Janne og mig selv) proppet i en minibus, og så gik turen overstok og sten. Det var 3.5 time med det man kan kalde op og nedture i det varierende thailandske landskab, og jo vi var 4 personer der var glade for at komme af og ind på det hotel vi nu havde fundet og skulle bo på de næste par dage.

Vi blev ret hurtige enige om at få arrangeret den trekking tur som vi gerne ville på så hurtigt som muligt, og planen var at komme op og opleve, hvordan livet i de svært overlevende stammer som findes i Thailand, foregår. Vi fik alt på plads samme dag og var klar til at tage af sted næste morgen. Vores endelige mål blev en kører tur til Doi Ithanon, en af de mange nationalparker som ligger i Thailand. Det viste sig at blive en yderst oplevelsesrig tur.

Efter 2 dage i det "fri" kom tilbage til vores hotel, og det var egentlig rart med udsigten til at skulle sove i en normal seng igen..!! Vi kom hjem fra vores tur til Karen-stammerne sidst på eftermiddagen. Vi brugte dagen til at få bestilt vores tog billet til Bangkok, for så at kunne komme videre til næste mål, Kanchanaburi, eller River Kwae som de fleste nok kender det som. vi fik bestilt togbilletter og derefter fik vi tiden til at gå med en slentretur rundt i den historiske by. Men jo der er mange turister i Chiang Mai, det kommer mand ikke uden om, men det betyder ikke, at det er et besøg værd.

Togturen til Bangkok, ja ser i, det var jo så første gang at vi skulle ud på det, jeg havde jo godt nok prøvet det, da jeg var i Thailand som rejseleder i '95, og der brugte jeg 22 timer i et bumletog fra Malaysias grænse til Hua Hin. Det husker jeg da temmelig godt den dag i dag. Det kommer mine 3 andre familiemedlemmer vist også til. Det blev til 12 stive timer i et tog på 2 kl. med fuldt åbne vinduer og myg og fluer om ørene, så det var ikke mange timer vi der fik at sove ordentlig i. Svigerfar og jeg gik ombord i en halv flaske Maekon Whiskey, som man nu gør på disse lange togture..så sov man da lidt bedre..!!

Næste morgen kl. 8 nåede vi stationen i Bangkok, og så var det bare ud at få et chauffør der kunne kører os til River Kwae.