Strict Standards: Declaration of redMigratorTable::load() should be compatible with JTable::load($keys = NULL, $reset = true) in /home/www/travelogues.dk/plugins/system/redmigrator/redmigrator/table.php on line 26
River Kwae

River Kwai

Lidt om Kanchanaburi
Stik vest for Bangkok ligger River Kwai med den berømte bro. Selve broen er ikke noget at sende postkort hjem om, men der er utroligt smukt i området omkring floden og i junglen, som breder sig vestpå. Hovedbyen i området hedder Kanchanaburi.

Man kommer dertil, enten ved at købe et tilrettelagt arrangement, eller ved selv at tage bus eller tog - toget er helt klart den største oplevelse. Der findes kun 3. kl., som dog kun skal prøves for oplevelsens skyld. Toget fortsætter forbi Kanchanaburi, over broen til Nam Tok. Jernbanen er den originale "Death Railroad", som blev bygget af krigsfanger under japanernes besættelse af Thailand i 2. Verdenskrig. Planen var, at jernbanen skulle gå helt til Rangoon i Burma, men så længe varede krigen ikke ved.

Man kan enten bo i Kanchanaburi eller vælge de mere eksotiske floteller, som ligger længere oppe ad floden.Floteller er en slags tømmerflåde med bambushytter på. Området er fantastisk naturskønt med floder, vandfald, grotter og jungle. Inde i Kanchanaburi ligger der for øvrigt et fascinerende museum som fortæller den forfærdelige historie om "Death Railroad". Museet hedder DEATH- museum, og bestyres af en overordentlig venlig buddhistisk munk.


Vores ophold ved River Kwai
Vi tilbragte 2 dage/1 nat i området omkring Kanchanaburi, hvor vi boede på på Hotel River Kwai Village ikke så langt fra Nam Tok, hvor vi om morgenen tog det gamle tog som kører langs dødens jernbane. En tur man skal opleve, hvis man er i området. Det er SÅ smukt at kører turen som starter kl. 5.30 om morgenen, og det tager et par timer at nå til River Kwae Broen, som er så berømt/berygtet for tiden under 2. verdenskrig.

Når man nu alligevel er i området ved Nam Tok, burde man gøre sig selv tjeneste at tage den lille køretur der er op til Hellfires Pass, og se det flotte museum der er bygget, samt den lille gåtur ned til den bjergvæg som er blevet gennemsprunget, sådan at den berygtede jernbane kunne bygges videre til De tre pagoders Plads. Det er her ved klippen at vi rigtigt får en fornemmelse af hvor skidt det var for de mange krigsfanger der måtte lade livet til fordel for Dødens jernbane, og japanerne. Alt omkring en virker pludselig så tæt på, og nærmest som er man selv meget tæt på de uhyggelige hændelser der foregik her.

Lidt hurtige data for jernbanen og dets ofre:

 Stod færdig 1943
 Længde 416 km
 Færdiggjort  på 16 måneder
 Arbejdende fanger 268.000
 Antal døde fanger 116.000

Efter et kort ophold ved broen, og en lille sejlads ned af Kwai Floden, tog vil tilbage til Bangkok, med "privat" chauffør. Vi skal jo videre til Krabi, og det er denne gang også med tog.